پیام‌های اولین سفر رئیس جمهور
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

پیام‌های اولین سفر رئیس جمهور

در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

روابط راهبردی ایران و عراق موجب تقویت کریدورها می‌شود | همسایگی و توافق امنیتی در اولویت سفر رئیس جمهور

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق در فضای احداث کریدور‌ها و رقابت در حوزه کریدور‌ها انجام می‌شود، گفت: سفر آقای پزشکیان به عراق می‌تواند از یک طرف به کشورمان در کریدور عراقی نقش بدهد و از طرف دیگر می‌تواند نقشی به عراق در کریدور شمال به جنوب ایران بدهد.
یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق در فضای احداث کریدور‌ها و رقابت در حوزه کریدور‌ها انجام می‌شود، گفت: سفر آقای پزشکیان به عراق می‌تواند از یک طرف به کشورمان در کریدور عراقی نقش بدهد و از طرف دیگر می‌تواند نقشی به عراق در کریدور شمال به جنوب ایران بدهد.
کد خبر: ۱۴۷۲۱۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، سعدالله زارعی درباره اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق که قرار است، فردا انجام شود، یادآور شد: روابط ایران و عراق در مدت حدود ۲۵ سال گذشته روابطی راهبردی بوده است. به این معنی که در این مدت در خصوص موضوعات اساسی و درجه اول هماهنگی‌ها، همفکری‌ها و همدلی‌ها بین ایران و عراق کامل بوده است.

 

وی ادامه داد: فلذا نه دشمنان عراق توانستند از فضای ایران علیه عراق استفاده کنند و نه دشمنان جمهوری اسلامی توانستند از فضای عراق علیه ایران بهره ببرند.

 

به گفته زارعی در روابط خارجی نیز اتحاد و ارتباط خوبی بین ایران و عراق وجود دارد.

 

گفتگو در فضای کریدور‌ها

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه این روز‌ها ما در فضای احداث کریدور‌ها قرار داریم، عنوان کرد: همزمان یک کریدور در ایران در حال ساخت است که منطقه غرب دریای خزر را به خلیج فارس و دریای عمان وصل می‌کند و یک کریدور نیز از سمت بصره و از طریق ترکیه به اروپا امتداد پیدا می‌کند که در این خط ترانزیتی کشور‌های عراق، ترکیه، امارات و قطر مشارکت دارند.

 

وی در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد: در این فضای احداث کریدور‌ها و رقابت در حوزه کریدور‌ها سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق می‌تواند از یک طرف به ایران در کریدور عراقی نقش بدهد و از طرف دیگر می‌تواند نقشی به عراق در کریدور شمال به جنوب ایران بدهد.

 

زارعی با اشاره به اینکه مساله دیگر نقش بصره در اقتصاد است و به نظر می‌رسد آقای پزشکیان سفری هم به بصره خواهد داشت، توضیح داد‌: با توجه به جایگاه بصره در اقتصاد عراق که جایگاه محوری و مادری است و به عبارت دیگر بصره پایتخت اقتصادی عراق محسوب می‌شود و اهمیت آن از کرکوک نیز بالاتر است، می‌توانیم در این سفر شاهد توافقات مهم اقتصادی بین ایران و عراق با محوریت بصره - خرمشهر نیز باشیم.

 

در انتظار توافقنامه قوی امنیتی

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ما در عراق نگرانی‌هایی بابت تحرکات ضد انقلاب داریم، خاطرنشان کرد: البته دولت عراق طی هفته‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی در جهت محدود کردن مخالفان ایران در مناطق مرزی شمال غرب عراق انجام داده است. اما کار ناتمام است و سفر رئیس جمهور محترم به بغداد و اربیل می‌تواند توافق قبلی را که بین دو طرف در سال ۲۰۲۲ به امضا رسید، تکمیل کند. در واقع می‌توان موانع و مسائل آن توافق را حل و فصل کرد.

 

وی ادامه داد: فلذا خیلی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که در سفر آقای پزشکیان به عراق یک توافقنامه قوی امنیتی بین ایران و عراق منعقد خواهد شد. با این حال باید منتظر ماند و دید، روند گفتگو‌های رؤسای جمهور ایران و عراق به کجا ختم می‌شود.

 

زارعی درباره نقش ایران و عراق در امنیت پایدار منطقه ادامه داد: افزون بر این ما با عراقی‌ها درباره غزه نیز حتما گفتگو‌ها و مذاکراتی خواهیم داشت و ممکن است در بحث روابط امنیتی بین دو طرف با توجه به مسائل منطقه بتوان به توافقاتی دست پیدا کرد.

 

همسایه‌ها در اولویت رئیس جمهور

 

 این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اینکه آیا رئیس جمهور دکترین همسایه‌ها را در اولویت قرار داده است؟ نیز توضیح داد: اکنون نمی‌توان در این خصوص قضاوت کرد، چون این اولین سفر و اقدام آقای پزشکیان است. ایشان اعلام کرده‌اند که در روابط با همسایگان اولویت قائل هستند. حالا باید این مساله را در عمل دید.

 

به گفته وی چنانچه این سیاست اجرا شود واقعا فرصت‌های عظیم همه جانبه‌ای برای ایران پدید خواهد آمد که می‌تواند بسیاری از مسائل ما را حل و فصل کند.

 

زارعی درباره اینکه برخی کارشناسان می‌گویند که عراق نیز می‌تواند از ظرفیت کشور ما استفاده کند و از بن‌بست ژئوپلیتیک خارج شود، توضیح داد: اینکه یک سفر بتواند وضعیت ژئوپلیتیک یک کشور را دگرگون کند، مقداری مبالغه آمیز است.

 

اهمیت لایروبی اروند‌رود

 

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق برقرار بوده است، خاطرنشان کرد: برای نمونه توافقنامه بین ما و عراق در خصوص اروند‌رود یا شط العرب که برقرار بوده و هست؛ بنابراین اگر رفت و آمد در محور اروند رود و از این طریق خلیج فارس و دریای عمان مد نظر باشد که در این خصوص اختلافی بین دو کشور وجود ندارد. اما با این حال کار به صورت عملی باید انجام شود.

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با جام جم آنلاین تاکید کرد: برای نمونه در خصوص لایروبی اروند رود باید تصمیم گرفته شود و به این مساله باید سرعت بخشید تا بتوان از این فضا برای دو کشور استفاده کرد. این روز‌ها ما و عراق نیازمند لایروبی اروند‌رود هستیم و این اتفاق نیاز به تصمیم گیری، توافق، تعیین جزئیات و اعتبار مالی دارد تا بتوان آن را سریعتر انجام داد و به این شکل اتصالات قویتر برقرار شود.

 

زارعی درباره اهمیت همگرایی و منطقه گرایی بین دو کشور و ایجاد شرایط برای تعامل راحت‌تر و بیشتر بین اتباع دو کشور نیز عنوان کرد: هرچه بتوانیم تعاملات را بین دو کشور از شکل صرف سیاسی خارج کنیم و این تعاملات دارای ابعاد فرهنگی و اجتماعی و به تعبیری مردمی شود، این رویکرد سبب ماندگار شدن اتصالات و ارتباطات و افزایش عمق روابط خواهد شد و طبیعتا آثار بین‌المللی چنین وضعیتی نیز مشخص و روشن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها